مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22722 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

1ـ چرا بعضي مواقع حاجات و دعاهايمان دير مستجاب مي شود؟
اولا دعا فرع بر معرفت و شناخت خداست. ثانيا دعا بخودي خود عبادت و توفيق است و از ناحيه خداست كه اجازه فرموده و صحبت در درگاه باريتعالي به ما داده اند.
وظيفه ما درخواست است اما اجابت فوري يا با تأخير امريست دست خدا. سه مورد را احاديث بيان مي كنند:
1ـ «گاهي تأخير در اجابت باعث تضرع و التماس بيشتر بنده مي شود كه اين خود موجب ارتقاء درجه انسان است چون امر به تضرع و دعا شده است. «ادعوا لكم تضرعا ... »1 پروردگار خود را از روي تضرع بخوانيد.
2ـ بسياري از موارد است كه انسان از خدا چيزي مي خواهد كه در نهايت قطعا موجب ضرر و زيان و يا هلاكت او مي شود و يا مصلحت او هم نيست و خود او هم نمي داند مثل طفلي كه از پدر و مادر شيريني درخواست مي كند چون به صلاح او نيست او را منع مي كند اما او درك نمي كند. و ما خدا را حكيم و عليم و خيرخواه بنده اش مي دانيم.
3ـاجابت و يا اجابت فوري امر مشروط است يعني علل و شرايطي دارد مثل زمان و مكان دعا و مسائل ديگر و يا بعضي از اعمال مانع اجابت مي شود كه تا برطرف نكنيم اصلا دعا مستجاب نمي شود. زبان ترجمان دل و كليم بدن است هماهنگي زبان با جوارح شرط است. شخصي از امام صادق (ع) سؤال كرد اين آيه را عمل مي كنم، اما جواب نمي بينم. امام گفت كدام آيه گفت آيه «ادعوني استجب لكم»2 مرا بخوانيد تا اجابت كنم شما را. امام فرمود: آيا خدا در وعده خود تخلف مي كند فرمود نه بعد فرمود: پس علت چيست؟ گفت نمي دانم. امام فرمود من به تو خبر مي دهم: كسي كه اطاعت خدارا كند در آنچه كه به دعا كرده وشرايط كامل دعا را رعايت كند اجابت مي شود. عرض كرد آنها چيست؟ امام فرمود: 1ـ حمد خدا 2ـ درود بر پيامبر 3ـ يادآوري نعمت 4ـ گناهت را به ياد آوري اقرار كني و به خدا پناه ببري و توبه كني. چند عامل مانع اجابت مي شود 1ـ توبه نكردن از گناهان 2ـ سوءنيت 3ـ نفاق 4ـ تأخير نماز اول وقت 5ـ بد زباني 6ـ غذاي حرام 7ـ ترك صدقه 8ـ دعا كند اما در مسيرش تلاش نكند مثل دعا براي رزق اما كار نكند 9ـ اسراف و ... 1ـاعراف آيه 55. حديث ج18 نمونه
2ـ سبا آيه 39. جلد اول تفسير نمونه راجع به دعا مفصل توضيح داده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.